پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی
سرخط خبرها

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد: ذات هنر نمایش انتقاد است| تاب آوری مسئولان باید افزایش یابد

  • کد خبر: ۱۷۸۶۱۱
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد: ذات هنر نمایش انتقاد است| تاب آوری مسئولان باید افزایش یابد
مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شست خبری نخستین نشست تخصصی کانون‌های تئاتر خیابانی استان‌ها گفت: تاب آوری مسئولان و مدیران در برابر یک اثر نمایشی باید افزایش پیدا کند. چرا که ذات هنر نمایش انتقاد است.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست خبری نخستین نشست تخصصی کانون‌های تئاتر خیابانی استان‌ها و مناطق آزاد کشور، ظهر امروز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد و مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل انجمن هنر‌های نمایشی کشور، پاسخگوی پرسش‌های نمایندگان رسانه‌های خبری استان بودند.

مشهد یکی از نقاط مهم و اثرگذار در هنر‌های نمایشی کشور بوده است

«کاظم نظری» مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با بیان این که مشهد همواره به عنوان یکی از نقاط مهم و اثرگذار در هنر‌های نمایشی استان و کشور بوده است، گفت: اساتید و هنرمندان عرصه هنر‌های نمایشی در مشهد نیز همواره فعالیت‌های فراوانی داشته اند و مشهد پس از تهران، در رتبه دوم فعالیت هنر‌های نمایشی در کشور قرار دارد و یکی از دلایل برگزاری این برنامه در مشهد نیز همین بوده است.

وی ضمن بیان اهمیت هنر‌های نمایشی، به سختی‌ها و دشواری‌های کار هنر‌های نمایشی خیابانی اشاره کرد و گفت: با وجود همه این سختی‌ها و مشکلات، این هنرمندان همواره پای کار نظام بوده اند.

نظری خاطرنشان کرد: هنرمندان هنر‌های نمایشی در کنار خلق یک اثر هنری، کارآفرینی هم می‌کنند و تعدای از جوانان باانگیزه را نیز در خلق یک اثر هنری همراه می‌سازند.

ذات هنر نمایش انتقاد است

مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: تاب آوری مسئولان و مدیران در برابر یک اثر نمایشی باید افزایش پیدا کند. چرا که ذات هنر نمایش انتقاد است.

وی افزود: البته این نقد، باید به گونه‌ای باشد که موجب آگاهی بخشی به جامعه شود و آن را در مسیر درست قرار دهد. نه این که ذهن جامعه را آشفته کند. این موضوعی است که در همه دنیا وجود دارد و حتی در کشور‌هایی نیز که داعیه آزادی دارند نیز مراعات می‌شود.

نظری تاکید کرد: هنرمند، تعهد و مسئولیتی دارد و نباید جامعه را به بیراهه بکشاند. هنرمند به توسعه و پیشرفت جامعه کمک می‌کند.

بودجه تئاتر کشور بسیار ضعیف است

مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مورد بودجه تئاتر، با نمایندگان مجلس در کمیسیون فرهنگی مذاکراتی داشته ایم.

وی افزود: واقعیت این است که بودجه تئاتر کشور بسیار ضعیف است. ما ۹ میلیون نفر جمعیت تئاتری در کشور داریم. بیش از ۲ هزار اثر فقط در بخش صحنه‌ای تولید می‌کنیم. اما با وجود این، بودجه تئاتر فقط ۲۷ میلیارد تومان است. این بودجه در مقایسه با بودجه بیش از هزار میلیاردی سینما بسیار ناچیز است؛ لذا وزیر ارشاد و مجموعه وزارت ارشاد تلاش می‌کنند تا این بودجه افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، با بخش خصوصی نیز تعامل می‌کنیم تا سهم خود را نسبت به مسائل فرهنگی و هنری کشور پرداخت کنند.

شهرداری‌ها از نمایش‌های خیابانی حمایت کنند

«اسرافیل فرج اللهی» مدیرعامل انجمن هنر‌های نمایشی کشور نیز در این نشست گفت: کانون تخصصی تئاتر خیابانی یک سال است احیا شده و تا کنون کار‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است و قرار است کانون در تمام استان‌ها فعالیت داشته باشد. به همین منظور نیز نمایندگان تمام استان‌ها در نخستین نشست تخصصی کانون‌های تئاتر خیابانی استان‌ها و مناطق آزاد کشور حضور پیدا کرده اند. در این برنامه، کارگاه‌های تخصصی در حوزه‌های آموزش و پژوهش در حال برگزاری است.

وی با بیان این که بودجه کانون در بودجه امسال حوزه تئاتر دیده شده است و اعتبارات در قالب استانی نیز لحاظ شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس بودجه ابلاغی حوزه نمایش، سهمی نیز به تئاتر خیابانی اختصاص پیدا می‌کند.

فرج اللهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نمایش‌های خیابانی در ارائه معضلات اجتماعی شهری، نقش اصلی شهرداری‌ها را در حمایت از تئاتر خیابانی بسیار مهم دانست و گفت: نمایش‌های خیابانی می‌توانند با مطرح کردن مشکلات و معضلات اجتماعی و شهری، کمک کنند تا متولیان نیز با استفاده از نتایج اینگونه آثار نمایشی برآمده از متن جامعه، در مسیر رفع این مشکلات اقدام کنند؛ لذا شهردای‌ها باید از نمایش‌های خیابانی حمایت کنند و بخشی از اعتبارات فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها باید در این مسیر هزینه شود.

کانون‌های نمایش‌های خیابانی، مستقل هستند

مدیرعامل انجمن هنر‌های نمایشی کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس اساسنامه ابلاغی وزارت ارشاد، کانون‌ها به عنوان یک موسسه و مستقل عمل می‌کنند. اما به انجمن نمایش کشور و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان نیز وابستگی تشکیلاتی دارند.

به این صورت که در بدو امر، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان، یک هیات موسس ۳ نفره تشکیل می‌دهند و این هیات موسس اقدام به تشکیل مجمع می‌کند. از میان متقاضیان و ثبت نام کنندگان، ۵ نفر به عنوان هیات مدیره انتخاب می‌شوند و یک نفر به عنوان نماینده انجمن نمایش کشور و یک نفر به عنوان نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز به این جمع اضافه می‌شوند و در نهایت این جمع ۷ نفره، مسئولیت کانون را در استان عهده دار خواهند بود.

وی افزود: عملکرد این کانون‌ها نیز بر اساس سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های ابلاغی وزارت ارشاد صورت خواهد گرفت.

نمایش‌های خیابانی در کنار بخش صحنه‌ای جشنواره‌ها دیده می‌شوند

فرج اللهی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نحوه حضور نمایش‌های خیابانی در جشنواره‌های تئاتر استانی و کشوری گفت: تلاش بر این است که همزمان با برگزاری جشنواره‌های استانی تئاتر و در کنار بخش صحنه ای، نمایش‌های خیابانی نیز رقابت کنند و برگزیدگان این بخش‌ها در بخش منطقه‌ای و جشنواره فجر نیز با یکدیگر به رقابت بپردازند.

گفتنی است نخستین نشست تخصصی کانون‌های تئاتر خیابانی استان‌ها و مناطق آزاد کشور، با حضور نمایندگان نمایش‌های خیابانی استان‌های سراسر کشور در مشهد برگزار می‌شود و در کنار برگزاری این نشست، در کارگاه‌های آموزشی «رویکرد‌های اجرایی در فضای باز» و «چیستی بازیگری در تئاتر خیابانی» نیز مطالبی درباره نمایش‌های خیابانی به مخاطبان ارائه می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->